Complicaties aan de distributieriem treden meestal zonder waarschuwing op. Er zijn geen tekenen van duidelijke dreigende schade zoals een abnormaal geluid of lekkages die u zouden kunnen helpen waarschuwen. Bovendien, als uw auto tijdens het rijden plotseling sterft en weigert opnieuw op te starten, is de kans groot dat uw distributieriem beschadigd is en dat de distributieriem moet worden vervangen.
De meeste autobezitters genieten van het voordeel van het hebben van een auto. Het enige nadeel hiervan is de verantwoordelijkheid voor onderhoud om het lang mee te laten gaan. De riem van de auto is een van de meest essentiële onderdelen van de auto, omdat hij werkt als een verbinding tussen de krukas en de nokkenas. Het regelt het openen en sluiten van de kleppen in de motor van de auto. Als de riem beschadigd raakt, zal de auto natuurlijk niet soepel en veilig rijden.
Het is belangrijk om de getimede beweging van een auto te behouden. Als u dit niet doet, zal dit resulteren in een botsing tussen andere auto-onderdelen zoals de kleppen, cilinderkop, cilinderwanden en zuigers. De riem is dus gemaakt om te voorkomen dat een dergelijk incident gebeurt. De riem synchroniseert het mechanisme van de motor telkens wanneer de auto in beweging is. Het rust op twee krukaspoelies en deze bevatten elk een merkteken voor de timing. Het is belangrijk dat deze markeringen worden gerangschikt volgens de timingspecificaties van de auto. De poelies zijn vervolgens getand om te voorkomen dat de riem wegglijdt of rond de poelies glijdt. Dit zijn allemaal algemeen bewaarde bewegingen die helpen bij het succesvol rijden van de auto.
Omdat de riem van rubber is gemaakt, is hij vatbaar voor uitrekken en breken door te veel hitte. Naarmate warmte de distributieriem of distributieketting binnendringt, rekt deze uit en slijt waardoor de tanden van de riem verslijten. Als er geen tanden zijn om de riem vast te zetten, is een botsing van auto-onderdelen mogelijk. Om dit te voorkomen dient er regelmatig een controle of keuring plaats te vinden door een gecertificeerde monteur. Voorkomen is beter dan genezen, omdat dit de kosten van autoreparatie en -onderhoud zou verlagen.
Verder is voorkomen dat de riem breekt niet te doen, vervanging blijft de enige oplossing. Het wordt aanbevolen om de distributieriem van de auto elke 50.000 tot 70.000 mijl te vervangen. Dit is echter afhankelijk van de vervangingsintervallen van de auto voor distributieriemen. Deze autoreparatieservice kost meestal tussen de $ 250 en $ 750. Uw kosten variëren afhankelijk van de staat van de schade aan de riem.
Om kosten te besparen, nemen de meeste autobezitters hun toevlucht tot het zelf vervangen van de riem. Hoewel het een moeilijke taak is, is het niet onmogelijk om te doen. Ervaring en kennis zijn echter essentieel om een succesvolle vervanger te hebben. Houd er rekening mee dat als de vervanging niet correct is uitgevoerd, uw motor niet meer zal werken. Om dit te voorkomen is het een goede maatregel om advies en aanbevelingen te vragen aan gediplomeerde monteurs. Onderzoek is ook logisch om te zorgen voor meer begrip omtrent het vervangen van distributieriemen.