Onderwijsinstellingen, en het systeem waarvan ze deel uitmaken, worden geconfronteerd met een groot aantal ongekende uitdagingen van maatschappelijke krachten die deze instellingen en hun gemeenschappen van lerenden en opvoeders beïnvloeden en erdoor worden beïnvloed. Tot deze krachten behoren ingrijpende demografische veranderingen, krimpende provinciale budgetten, revolutionaire vooruitgang in informatie- en telecommunicatietechnologieën, globalisering, concurrentie van nieuwe onderwijsaanbieders, marktdruk om educatieve en wetenschappelijke praktijken vorm te geven met winstoogmerk, en toenemende eisen en druk voor fundamentele veranderingen in openbaar beleid en publieke verantwoording met betrekking tot de rol van het hoger onderwijs bij het aanpakken van dringende problemen van gemeenschappen en de samenleving als geheel. Elk van deze uitdagingen zou op zichzelf al aanzienlijk zijn, maar samen vergroten ze de complexiteit en moeilijkheid voor het onderwijs om het fundamentele werk van het dienen van het algemeen belang te ondersteunen of te bevorderen.
Via een forum over onderwijs kunnen we het volgende afspreken: Het versterken van de relatie tussen het hoger onderwijs en de samenleving vereist een brede inspanning die het hele onderwijs omvat, niet alleen individuele instellingen, afdelingen en verenigingen.
Gedeeltelijke oplossingen kunnen alleen zo ver gaan; strategieën voor verandering moeten gebaseerd zijn op een gedeelde visie en een reeks gemeenschappelijke doelstellingen. Een ‘bewegings’-benadering voor verandering belooft meer voor het transformeren van de academische cultuur dan de heersende ‘organisatorische’ benadering.
Het mobiliseren van verandering vereist strategische allianties, netwerken en partnerschappen met een breed scala aan belanghebbenden binnen en buiten het onderwijs.
De gemeenschappelijke agenda is specifiek ontworpen om een ”bewegings”-benadering van verandering te ondersteunen door het aanmoedigen van het ontstaan van strategische allianties tussen individuen en organisaties die belang hechten aan de rol van het hoger onderwijs bij het bevorderen van de idealen van een divers democratisch systeem door middel van onderwijspraktijken, relaties en dienstverlening voor de samenleving.
Een gemeenschappelijke agenda
De Gemeenschappelijke Agenda is bedoeld als een “levend” document en een open proces dat richting geeft aan collectieve actie en leren tussen toegewijde partners binnen en buiten het hoger onderwijs. Als levend document is de Gemeenschappelijke Agenda een verzameling van gerichte activiteiten die gericht zijn op het bevorderen van maatschappelijke, sociale en culturele rollen in de samenleving. Deze gezamenlijk gecreëerde, geïmplementeerde en gerichte gemeenschappelijke agenda respecteert de diversiteit van activiteiten en programmatische aandachtspunten van individuen, instellingen en netwerken, en erkent de gemeenschappelijke belangen van het geheel. Als open proces is de Gemeenschappelijke Agenda een structuur voor het verbinden van werk en relaties rond gemeenschappelijke belangen, gericht op de academische rol in het dienen van de samenleving. Binnen het proces van de Gemeenschappelijke Agenda zullen verschillende manieren worden geboden om het gemeenschappelijke werk binnen en buiten het onderwijs te vervreemden en te versterken.
Deze aanpak is begrijpelijkerwijs ambitieus en uniek in zijn doel en toepassing. Uiteindelijk daagt de Gemeenschappelijke Agenda het systeem van het hoger onderwijs uit, en degenen die onderwijs als essentieel beschouwen om de dringende problemen van de samenleving aan te pakken, om doelbewust, collectief en duidelijk te handelen volgens een zich ontwikkelende en belangrijke reeks verplichtingen jegens de samenleving. Momenteel vormen vier brede probleemgebieden de focus van de Gemeenschappelijke Agenda: 1) Het opbouwen van begrip en steun bij het publiek voor onze maatschappelijke missie en acties; 2) Netwerken en samenwerkingsverbanden cultiveren; 3) het inbrengen en versterken van de waarde van burgerschapsverantwoordelijkheid in de cultuur van instellingen voor hoger onderwijs; en 4) Maatschappelijk engagement en sociale verantwoordelijkheid inbedden in de structuur van het onderwijssysteem
VISIE We hebben een visie op hoger onderwijs die individuele welvaart, institutionele responsiviteit en inclusiviteit, en maatschappelijke gezondheid koestert door het bevorderen en beoefenen van leren, wetenschap en betrokkenheid die de publieke behoeften respecteren. Onze universiteiten zijn proactief en reageren op dringende sociale, ethische en economische problemen waarmee onze gemeenschappen en de grotere samenleving worden geconfronteerd. Onze studenten zijn integere mensen die diversiteit omarmen en hun hele leven maatschappelijk verantwoord en maatschappelijk betrokken zijn.
MISSIE Het doel van de Gemeenschappelijke Agenda is om een kader te bieden voor het organiseren, begeleiden en communiceren van de waarden en praktijken van onderwijs met betrekking tot zijn burgerlijke, sociale en economische verplichtingen aan een divers democratisch systeem.
LEIDEN BEGINSELEN
Ik geloof dat sociale rechtvaardigheid, ethiek, onderwijsgelijkheid en maatschappelijke verandering voor positieve effecten van fundamenteel belang zijn voor het werk van het hoger onderwijs. Wij zijn van mening dat de relatie tussen gemeenschappen en onderwijsinstellingen gebaseerd is op de waarden van gelijk, respect en wederkerigheid, en dat het werk in het onderwijs onderling afhankelijk is van de andere instellingen en individuen in de samenleving.